I. O fratie a oamenilor liberi
In primul rand, Francmasoneria este o fratie a oamenilor liberi, indiferent de religie sau de clasa sociala. Intemeiata pe principiul tolerantei, Francmasoneria se dezvolta prin diversitatea sa confesionala si sociala, spre atingerea unui tel comun: urmarea propriului drum al fiecaruia dintre noi catre perfectionarea de sine. De aceea, Francmasoneria ofera unelte Simbolice si Traditionale oricui doreste sa se perfectioneze. Oricine se poate autoperfectiona prin experienta vietii si o buna intelegere a eticii. Francmasoneria este o fratie care permite fiecaruia sa se imbogateasca din experienta celorlalti, devenind astfel capabil sa raspunda in mod practic la multitudinea de probleme pe care le implica societatea contemporana. "Modernitatea" inceteaza sa mai fie asociata unei idei monolitice, presupunand complexitatea si varietatea tuturor interactiunilor noastre. Este un pas spiritual, structurat asemeni unei organizari a vietii umane si a unei modalitati de existenta. Organizatia Masonica exista pentru a garanta libertatea si independenta creatiei si muncii fiecaruia, cat si pentru a asigura un sprijin colectiv. Drumul este alcatuit din mai multe etape, care permit un progres continuu. Datorita acestui amestec dintre libertatea individuala si Traditie, care ar putea sa para surprinzator, Francmasoneria a putut sa aiba o continuitate inalterabila din secolul al XVIII-lea pana in prezent, ramanand in acelasi timp neschimbata si totusi contemporana.
II. O alianta a oamenilor liberi
Cultivarea libertatii celorlalti este mai importanta decat cultivarea propriei libertati. In ceea ce priveste libertatea celorlalti, nu numai ca iti poti imbogati propriile idei si experiente, dar, mai mult decat atat, e posibil sa descoperim ca propriile noastre certitudini nu mai sunt chiar atat de imuabile si distincte. Sub nici o forma nu se cauta sa se ajunga la un sincretism intre religii si umanism, scopul fiind ca fiecare dintre noi sa fim deschisi catre orice cultura universala care a contribuit la evolutia culturii intregii umanitati. Respectand libertatea celorlalti se poate ajunge la descoperirea propriei libertati, facand abstractie de toate structurile, obiceiurile si credintele pe care le-am adoptat in mod inconstient. Omul este legat de foarte multe traditii nationale si religioase. In concluzie, nu se pune in discutie negarea propriei credinte, ci acceptarea credintei celorlalti in deplina cunostinta si libertate. In cele din urma, aceasta libertate poate fi verificata prin extinderea afirmatiei ca miscarea Masonica nu va coincide niciodata cu personalitatea unui singur om.
III. O instruire pe calea vietii
Unitatea biologica a umanitatii presupune stoparea rasismului. Nu exista om superior ori inferior semenului sau, ci doar o mare diversitate etnica si culturala la care se adauga diferitele grade de evolutie a societatilor umane. Intre Om si toate fiintele din Univers, de la cele infinit de mici pana la cele nespus de mari, se creeaza o relatie de interdependenta, si, fiind constient de acest lucru, fara nici o reprezentare dogmatica, Omul se uneste cu spiritul etern, Sufletul ori Arhitectul Cosmosului, simbolul perfectiunii.
IV. O educatie morala
Cuvantul "moral", considerat intr-o anumita perioada drept a fi dogmatic si revalorificat astazi in numele "eticii", are mai multe intelesuri. In Masonerie, in drumul fiecaruia catre perfectionare, face parte din drumul catre libertate si semnifica o notiune simpla: punerea in concordanta a gandurilor cu faptele noastre. Aceasta armonie este insa greu de realizat in societatea noastra contemporana si implica o mare doza de stapanire de sine si curaj.
V. O asociatie fraterna
Atunci cand incerci sa te perfectionezi, este important sa gasesti un grup de oameni, sa faceti schimburi de idei, sa va sprijiniti reciproc si sa practicati impreuna virtutea tolerantei. Francmasoneria este o fratie, ce exista datorita eforturilor depuse impreuna de un grup de oameni care lucrau uniti de acelasi gand si constientizau ca in acest mod avanseaza pe drumul perfectionarii de sine. Aceasta fratie este o legatura profund constientizata, care ne leaga de toti ceilalti, fie ca sunt Masoni ori nu.
VI. O perspectiva moderna asupra societatii
Omul modern trebuie sa gandeasca la scara mondiala; el trebuie sa vada dincolo de barierele rasiale, filosofice si religioase care cel mai adesea il separa de semenii sai. In toate manifestarile sale, dogmatismul nu poate fi decat nefast pentru lumea in care traim noi in prezent. Masoneria este o experienta care demonstreaza ca universalitatea nu este si nici nu trebuie sa fie sinonima cu uniformitatea, ci dimpotriva.
VII. Un pas catre viata spirituala
Pentru a izbandi in pastrarea echilibrului dintre diversitate si armonie, Masoneria traditionala face apel la principiul suprem care este dincolo de realitatea materiala, sociala si religioasa. Unii oameni ii spun "Dumnezeu", altii "Energie", insa in Masonerie este numit "Marele Arhitect al Universului" pentru a se evita discutiile sterile. Credinta intr-o fiinta superioara sau intr-un principiu suprem si practica de autoperfectionare definesc Masoneria drept un mod spiritual de a fi in lume, in cel mai larg sens al termenului.
VIII. O societate organizata
Francmasonii lucreaza impreuna in Loji care, la randul lor, formeaza o Mare Loja sau un Mare Orient. Fiecare Loja este formata dintr-un consiliu si un presedinte (Maestrul Venerabil), precum in orice alta societate. Pe aceeasi structura, Marile Loji au un Mare Consiliu. Aceasta structura nu se constituie ca o ierarhie, ci ca o forma de organizare. Consiliul indeplineste rolul de a coordona activitatea unei Loji, precum Marea Loja coordoneaza activitatea Lojilor. Pentru ca in interiorul acestei forme de organizare sa nu se creeze centre de autoritate individuala, Consiliile si Marile Consilii trebuie sa fie alese prin vot la intervale regulate. Principiul absolut este: "Masoni liberi in Loji libere". Francmasonul trebuie sa respecte si sa slujeasca un singur lucru: obligatia pe care si-a asumat-o de buna voie si nesilit de nimeni, aceea de a lucra pentru perfectionarea de sine.
IX. O perfectionare realizata in trepte
Masoneria este structurata pe trei sisteme graduale, altfel spus pe cele trei grade. Diversitatea alegoriilor si bogatia lor sunt foarte mari, deoarece nu se poate inainta decat pas cu pas, Masoneria fiind structurata pe un sistem de grade, fiecare reprezentand pasul care trebuie facut catre perfectionare. Daca s-a mai urcat cu un pas pe scara slefuirii de sine nu inseamna ca se instituie un raport de superioritate fata de cei care nu au facut pasul respectiv. E de datoria celui care a mai facut un pas sa ii ajute pe ceilalti sa urce catre propria perfectionare. Fiecare grad presupune experienta definitorie si are propriul simbolism la care Francmasonul este chemat sa mediteze.